1.فیزیوتراپی قفسه سینه چیست؟

بیماری که در زمان بستری در بیمارستان راه هوایی مصنوعی داشته (لوله گذاری در راه هوایی انجام شده است) و به دستگاه تهویه مکانیکی وصل بوده است و یا تراکئوستومی دارد، در دفع ترشحات راه هوایی مشکل خواهد داشت.

همچنین در این بیماران ترشحات از حد طبیعی بیشتر بوده و از غلظت و چسبندگی خاصی برخوردار می‌باشند و بیمار به راحتی قادر به دفع آن‌ها نمی‌باشد.

در صورتی که این ترشحات به مدت طولانی در ريه و راه هوایی باقی بماند. باعث عدم کارایی دستگاه تنفس، عفونت سیستم تنفسی و آسیب به بافت ریه می‌شود. بنابراین با انجام فیزیوتراپی قفسه سینه از این عارضه پیشگیری می نمایید.

2.فیزیوتراپی قفسه سینه چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا بیمار را حدود 30-20 دقیقه ببخور سرد بگیرد. سپس بیمار را به صورت نیمه نشسته قرار داده و دست خود را به صورت کاسه در آورده و از سمت پایین قفسه سینه به سمت بالا ضربه وارد نمایید. این کار را در هر دو سمت قفسه سینه انجام دهید و سعی کنید ضربه‌ها در تمامی نقاط زده شود. دقت نمایید ضربه ها باید از پایین قفسه سینه به سمت بالا زده شود.

در حین این عمل بیمار را تشویق به سرفه نمایید. سپس بیمار را در وضعیت کاملاً نشسته و در صورتی که قادر به نشستن نیست به پهلو بخوابانید و این کار را در پشت قفسه سینه مجدداً تکرار کنید سپس بیمار را به سرفه و تخلیه ترشحات از دهان تشویق نمایید. این کار باعث کنده شدن ترشحات و باز شدن راه هوایی می‌شود.

نکته: در صورتی که بیمار دچار شکستگی در استخوان‌های قفسه سینه شده باشد از انجام فیزیوتراپی در آن قسمت از قفسه سینه خودداری نمایید و از پزشک معالجتان راهنمایی بخواهید.

3.چه مواردی در ارتباط با فیزیوتراپی قفسه سینه باید رعایت شود؟

سؤالاتی که ممکن است مطرح شود:

1.فیزیوتراپی قفسه سینه چند بار در روز انجام داده شود؟‌

بستگی به میزان ترشحات بیمار دارد اما حدود 3 بار در روز کافی است بهتر است قبل از هر بار ساکشن کردن فیزیوتراپی قفسه سینه را انجام دهید.

2. آیا این کار باید روزانه انجام شود؟

بله تا زمان بهبودی کامل بیمار.

3. در صورتی که بیمار خلط خونی داشته باشد چه اقدامی باید انجام داد؟

توصیه می‌شود با پزشک معالجتان مشورت کنید.

4. بهترین انتخاب برای بخور چیست؟

بهترین انتخاب بخور سرد می‌باشد.

4. دستگاه ساکشن چیست؟

ساکشن نام دستگاهی است که با ایجاد مکش باعث خروج ترشحات از مجاری تنفسی بیمار می‌شود.

ساکشن ها در مدل‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند شما می‌توانید با مشورت از افرادی که اطلاعات کافی در مورد این دستگاه دارند یک نوع از آن را خریداری یا اجاره کنید.

دستگاه ساکشن شما ممکن است یک یا دو ظرف استوانه ای داشته باشد. که معمولاً شیشه ای است. این ظرف برای جمع آوری ترشحات در حین ساکشن می‌باشد. برای استفاده از این دستگاه نیاز به دو لوله رابط داریم.

یکی از لوله ها که از قطر بیشتری برخوردار می‌باشد و طول بیشتری نیز دارد را، لوله رابط ساکشن می‌نامند و لوله ای که باریک‌تر است و در یک پوشش کاغذی قرار دارد و حتماً باید استریل مورد استفاده قرار گیرد را لوله سر ساکشن یا نلاتون گویند.

توجه داشته باشید در واقع این سر ساکشن است که مستقیماً وارد مجرای تنفسی می شود و حتماً باید استریل مورد استفاده قرار گیرد.

روی دستگاه ساکشن دکمه ای جهت خاموش و روشن کردن دستگاه و دکمه ای مدرج برای تنظیم قدرت مکش دستگاه وجود دارد.

نکته مهم :

دکمه مدرج را باید روی دور متوسط تنظیم نمایید تا از آسیب به بافت مجاری تنفسی پیشگیری شود.

سر ساکشن ها با سایزهای مختلف در بازار موجود می‌باشند.

سایز بندی آن‌ها با تنظیم رنگ آن‌ها مشخص شده است به طور مثال سایز نارنجی یا قرمز سایز بزرگ و رنگ آبی و مشکی کوچک‌ترین سایز می‌باشد. ترجیحاً بهتر است شما از سر ساکشن رنگ سفید که حد معمول برای ساکشن است استفاده نمایید.

توجه کنید :

انتخاب سایز مناسب سر ساکشن (نلاتون) بسیار با اهمیت است زیرا در صورتی که سایز سر ساکشن بیش از اندازه کوچک باشد باعث می‌شود عملیات ساکشن غیر موثر واقع شود و ترشحات خارج نگردد و در صورتی که سایز آن بسیار بزرگ باشد باعث آسیب بافت مخاطی راه تنفسی و خونریزی می‌شود.

فیزیوتراپی در منزل شیراز

فیزیوتراپی در منزل شیراز

انجام تمامی خدمات فیزیوتراپی در منزل در سراسر شیراز

فیزیوتراپ آقا و خانم

ارایه فاکتور جهت بیمه تکمیلی

مرکز خدمات پزشکی پرستاری در منزل پارسه شیراز

07136236980 – 07136419929

09179308785 – 09364860351

فیزیوتراپی در منزل شیراز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *